Jobba o du kommer vinna på de ?!

ja jag trodde sista arbetsdagen skulle vara i onsdags, men ack nej. Oemotståndliga Mia ringde o frågade om ja kunde tänka mej att hoppa in i garderoben. Torsdagar är rätt mysiga faktiskt så ja tvekade inte så innan jag svarade ja. Nog va de mysigt alltid. Men ja är trött idag, blev en lång diskussion igår så jag va väl hemma runt 04 nån gång. Är ju inte riktigt kry eller så jag kan ju inte påstå att jag är piggare för de heller. Ska snart lägga mig i soffan o vila lite innan Castor kommer hem.

Diskussionen vi hade igår handlade om dricks, svarta pengar och dricka under arbetstid. Angående drickandet kan ja ju göra hål på myten om att alla inom krogbranschen dricker under arbetstid. MYT MYT MYT. De förekommer säkert men de är inte vanligt iallafall. De är rätt hårda regler på sånt och de kontrolleras ofta. Så är de me de!

Angående att vi inom krogbranschen ska tjäna så grymt mycke pengar svart är också en myt. De förekommer säkert de också men jag har aldrig vart me om de iallafall. Allt bokförs, räknas och kontrolleras. Om dricks räknas som svarta pengar så fine, men annars icke. Så de där me svarta pengar är också en myt.

Nåväl, dricksen då. Jag o min Mia disskuterade lite om hur man tjänar bäst dricks och vilka av oss på mitt jobb som får ihop mest dricks under en kväll. De va en svår fråga att svara på. En del prioriterar dom som man vet ger dricks medans andra behandlar alla lika. Nyckeln till en bra service är i 99% av fallen att känna av sina gäster. Alla kräver/vill ha olika service. Den ena vill bli lämnad i fred, den andra vill prata om allt o inget. Personligen så är dom jag gillar o servera mest, barnfamiljer. Älskar att de där lilla som att ge barn en målarbok är så uppskattat. De krävs så lite för att föräldrar och barn ska bli så nöjda vilket gör mitt arbete så roligt.
Mia hävdade iallafall bestämt att de finns alltid saker du kan göra för o tjäna den där lilla extra slanten, men jag hävdar bestämt att så är de inte. De finns dom som redan från start bestämt sig att här ska notan betalas inte en krona mer. Nyckeln är att ge personlig service för de som just DE sällskapet kräver.

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0