Förlossningen

Dagen jag aldrig skulle komma, den kom - Snabbt dessutom.

Söndag den 26:e va som vilken dag som helst. Ja och Castor hade en slappdag och runt 20 tiden bestämde vi oss för att sova då vi båda va jätte trötta. På väg till sängen kom en kraftig värk och jag fick stanna upp en stund. Någon minut senare avtog den och jag trodde såklart att de inte va något mer med de utan gick och la mig i sängen och såg fram emot att få botat tröttheten. Max 2 minuter i sängen så kom de ytterligare en värk och då förstod jag att de va något på gång. Avvaktade lite och Castor började klocka värkarna som kom mellan 5 - 7 minuters mellanrum. De blev ett par vändor på toaletten då de tryckte på rätt kraftigt och där va de rätt behagligt att sitta mellan värkarna. Men när värkarna väl satte igång igen gick de inte sitta så jag ställde mig i duschen. Där stod jag i säkert 20 minuter medans Castor ringde förlossningen och kollade så att de fanns plats ifall vi behövde åka in snart. Plats fanns de men hon tyckte jag skulle avvakta så länge de gick. De va min enda tanke också, stanna hemma så länge de går för jag vill inte bli hemskickad. Men när klockan närmade sig 23 så fixade jag inte smärtan och vi begav oss mot förlossningen (Tur att BB-väskan va klar- inte)

På förlossningen möttes vi av en BM som gav mig dåliga vibbar och jag bad till gud att jag skulle slippa ha henne och den bönen hördes för sedan kom Susanne, en underbar människa!

Vi pratade lite och värkarna fortsatte komma och vi kopplade upp mig och kollade hur allt såg ut. Jag låg och våndades under dom 30 minuterna jag låg där i sängen och ville bara ställa mig upp. De kändes som jag låg där en evighet. Jag ville gå under jorden av smärtan och BM kollade om jag hade öppnat mig något och se vips de hade jag - 4 cm. De va dags att förflytta sig till rum 6 där Joline skulle komma till världen.


(Sista magbilden bf+9)

Inne på förlossningsalen fick jag testat lustgasen och tyckte inte den va nåt märkvärdigt utan mådde mest illa. Då hade jag ingen aning om att den skulle bli min bästa vän den natten. Värkarna blev allt mer intensiva och kom med ca 1 minuts mellan rum. Andades mig igenom dom och började fatta mer och mer tycke för lustgasen och illamåendet som kom i följd va värt de - tills jag kaskad kräktes. Men de kunde inte hjälpas, jag fixade inte att ta mig igenom värkarna utan. Smärtan fortsatte komma med ca 1 minuts mellan rum och de fanns ingen tid för vila mellan värkarna och denna intensivitet tog hårt på mig tidigt.



Smärtan blev om möjligt värre och värre och jag bad om att få EDA. Smärtan fick mig att kräkas så bortsett från bebis i magen så va jag helt tom. BM sa att så fort jag fått min bedövning skulle allt bli så mycke lättare och de skulle bli en ren befrielse. Vid 02 så kom läkaren och satte sprutan - nu va de bara att vänta.
Värkarna tilltog i styrka och fortfarande så hade jag inte mer än 1 minut att vila och hämta kraft. Väntan på att EDAN skulle kicka in den va i onödan. INGET hände och jag började tycka att kämpandet va förgäves. Läkaren kom tillbaka för att öka dosen med bedövning och jag fick nytt hopp, ännu en gång förgäves.



När klockan blev 05 var jag öppen 10 cm och jag ville verkligen ha ut henne för smärtan va outhärdlig. Vid denna tidpunkt tappas jag på urin och kräks återigen av den sjuka smärtan. Lustagsen gjorde ju sitt den också då jag vid denna tidpunkt legat med den varannan minut i ca 5 timmar. BM reagerade dom sista timmarna över hur länge  värkarna höll i sig och hur tätt dom kom och uppmanade mig att kämpa på trots att jag inte fick någon vila.
När klockan blir strax efter 05.30 börjar hoppet ännu en gång att lämna mig och jag får rådet att lägga mig på sidan med benet upp över ett benstöd då jag legat på rygg ända tills nu. Om de hade gjort ont tidigare var de inget emot vad som kom i denna ställning.
Där blev smärtan så påtaglig att jag kräktes mitt i en värk och jag kunde inte fokusera på något.
Efter ca 30 min klarnade jag till i huvudet och sa till Castor att detta kommer inte att gå. Något måste göras och de måste göras snabbt. Jag hade legat med värkar som kom med en minuts mellanrum sedan 23.30 och nu gav jag upp. BM pushade på och sa att de är klart jag fixar de men jag visste att om inget händer nu så ger jag upp. Gick återgå till ryggläge och BM undersökte mig och vad hände - Jo där var huvudet, redo att kika ut.
Någonting hände och jag fann en kraft som måste motsvara en superhjältes. Krystvärkarna började 06.15 och 3 krystvärkar 20 minuter senare föddes våran underbara dotter Joline
Castor va ett underbart stöd och utan hans stöttning hade jag aldrig fixat detta. Älskar er 2 så galet mycke!



Känslan är så obeskrivlig och alla ni som har eller kommer att uppleva detta är så lyckligt lottade♥

(Återkommer om neonatal upplevelsen och varför vi hamnade där)


Kommentarer
Jenny

Vilken berättelse, blir alldeles rörd. Visst är det en upplevelse =)

2011-01-02 20:18:42
URL: http://jennynystrom.blogg.se/
frida

Ja de är de verkligen!!:)



Mer än hälften av mina gravidbloggar har nu blivit mamma bloggar ist.. vilket gör att man längtar ännu mer :p



KRAM!

2011-01-02 20:22:38
URL: http://fritte.blogg.se/
Emma - Väntan på ett januari barn

Vilken förlossning, jag trodde några gånger att jag skulle tappa hakan, hur fann du orken!? Hoppas verkligen jag är lika stark!



Hoppas din talan är hörd för just nu vill jag ha ut henne. Gör nästan ont i mig så efterlängtad är hon, läskigt nog. Är ju en person jag aldrig träffat bara känt hennes rörelser...

2011-01-02 22:09:44
URL: http://ihuvudetpafrokennilsson.blogg.se/
Angelica

Bra jobbat! Synd att EDAn inte tog, fast kanske bra det oxå. På mig stannade ju allt av lite, gjorde det hela längre.



Bra kämpat! Och vilken tur att du har en så bra man vid din sida. ;)



2011-01-03 09:52:39
URL: http://angelicaheltenkelt.blogspot.com
Hanna Z

Åh gud jag har tårar i ögonen. Fy vilken förlossning! Och att inte epiduralen hjälpte?! Min verkade direkt när jag fick den. Så jag fattar hur du kände, innan jag fick den ville jag också bara ge upp och skita i allt. Tur det inte går...:)

2011-01-03 10:03:10
URL: http://hannaz.se
Sanna - Gravid i v.32

Wow vilken berättelse! Jag vet inte riktigt ifall jag blir rädd inför min kommande förlossning när jag läser förlossningsberättelser, eller ifall det faktiskt gör mig taggad haha.



Det sköna är iallafall att många avslutar sin berättelse med att det är det bästa de har gjort, eller att känslan är obeskrivlig som du skrev. :)

2011-01-03 10:06:11
URL: http://saaanna.blogg.se/
Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Vilken fin berättelse.

2011-01-03 10:42:08
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Sara - Mamma till Maja

Låter som en tuff förlossning men ack vilket underbart resultat den gav. Jag tyckte det var "roligt" att höra om någon mer där EDAN släppte/inte tog som den skulle. jag fick också den och hoppades på det "mmirakel" soim man hört alla talat om men blev så snuvad på konfekten dä den släppte, det i samband med att jag öppnade mig 5 cm på två timmar gjorde att allt blev kaos och att ingen smärtlindring funkade. ÖVERJÄVLIGT!



Men jävlar vad bra kämpat! och underbar liten plutt som kom till er tillsist!



Stort grattis!

2011-01-03 12:49:03
URL: http://smileysara.blogg.se/
Tina 22 år - gravid vecka 34

Vad kul att läsa om din förlossning! Måste varit riktigt kämpigt för dig, det låter så, och gud vad synd att inte EDAn funkade. Du klarade det galant och ni fick en jättevacker dotter efteråt :)

2011-01-03 18:30:01
URL: http://hejtina.blogg.se/
Hilla

Underbar läsning, blir alldeles pirrig i hela kroppen! Det är det vackraste man nånsin kommer att uppleva!!

Hon är så fin, DU är så fin... älskar dig, o saknar dig nu! Bara jag blir fri från min andra förkylning suck så kommer jag o snosar! KRAM!!!!

2011-01-03 21:56:38
URL: http://scenbloggen.com/hillak
Jessica - mamma till Melwin

Heeeeeeej vännen!!. Åter igen STORT grattis till er prinsessa. hon är ju sååå söt.. Härligt att allt gick bra tillslut efter mkt kämpande... Det är en riktig plåga att ha så intensiva värkar.. så hade jag med.. dom varade sååå länge och med knappt något mellanrum.. Men vi fixade de.. och nu har vi våra fina små liv hos oss =)



Njut nu, för tiden går på TOK FÖR FORT!! min lillkille är snart 12 veckor :/ gaaah...



STOR KRAM å bra kämpat

2011-01-03 23:12:10
URL: http://jessicafrost.blogg.se/
Linnea Granström- Ebbas Mamma

Så fint skrivet :) GRATTIS till eran dotter!

2011-01-04 21:55:26
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/
indiemorsan

Åh herregud, jag måste få veta vem det var som gav er dåliga vibbar? Jag är också från Borran nämligen och hade två förfärliga barnmorskor - Corina och Mahtab. Förstörde hela min förlossningsupplevelse och den sistnämnda sydde mig fel också så nu kan jag inte ha sex. Gööött.. Var ju "bara" sex månader sen jag fick barn.. Kram!

2011-01-04 22:32:57
URL: http://indiemorsan.blogg.se/
michaela (gravid v40)

så härligt att läsa om din förlossning! ska själv föda barn i borås snart (hoppas jag!!) och håller tummarna för att bm som gav dåliga vibbar håller sig borta från mig också. det är ju mardrömmen, att få någon som man inte alls klickar med!

Grattis till din jättefina flicka!

2011-01-08 22:16:03
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0