Min vardag ?!

Fick inspirationen av en blogg ja brukar läsa p.ga hennes otroligt vackra bilder. Hon hade varit på restaurang och maten hade dröjt över 1 timme. Som alla andra så skylls de över på servitrisen direkt. Så ja känner att ja måste slå ett slag för serveringspersonalen. Vid de här laget antar ja att du förstått att jag själv är servitris.

En dag på Jobbet . . .  :

Vi har fått lära oss dag ut och dag in att alltid uppmärksamma gästen så fort han/hon kommer innanför dörren. de tror ja vi är rätt bra på men ibland har man grymt mycke att göra och hinner inte alltid så o smila innanför dörren. Hur som, man välkommnar o placerar efter de tar man dricka beställning. Låter dom kika i menyn för att sedan ta beställning.
 
Under tiden måste du le, vara trevlig o serviceinriktad medans du har kanske 60 gäster till att hålla koll på och vara lika trevlig emot. Man måste försöka hålla koll på VAR OCH EN i alla sällskap då man kanske måste splitta deras nota och folk vill oftast inte hjälpa till utan tycker att servitrisen ska ha koll på de. Hmm, mjo de är okej om man bara har de sällskapet men samma procedur som man gör med just DITT sällskap gör man med resterande av alla sällskap i restaurangen. Så medans DU väntar på mat så flänger man runt för att behaga sina gäster och få deras önskemål att uppfyllas. För att beställa rätten precis så som den står går oftast inte hem hos dom svåra svenskarna. Nej nej, ja vill inte ha gratäng jag vill ha pommes, och så vill ja ha annan sås och gärna vitlökssmör o lite sånt. Nickande och med ett leénde får man gå in till köket och ta massa skit för att dom får göra dubbelt så mycke jobb, just för att DU ska bli nöjd.

Servisen är ansiktet utåt på alla restauranger och om saker och ting inte stämmer är de givetvis dom som får kängan om maten dröjjer, köttet är fel stekgrad, de är en fettstrimma i min karré. Visst klaga får man göra då man faktiskt betalar för sig, MEN kom ihåg. Vi är mellanhanden mellan kök och gäst. Om drickan blir fel, du inte får service eller om något annat av serveringen inte stämmer då är de givetvis servetrisen du ska vända dig till. Men har de me köket o göra be servitrisen/servitören framföra de till kocken men kom ihåg de är inte servisens fel att saker och ting dröjjer. Tänk på de till nästa gång och tänk också på att de är alltid servisens initiativ att bjuda på dessert eller kanske t.o.m drar av en viss % från notan för att få gästen att bli nöjd och vilja komma tillbaka.

Hoppas att du har detta i åtanke nästa gång du är ute och käkar


Love ♥
























Kommentarer
Satu

:)

Bra inlägg o jag håller med dig :)

Gårdagens middag var tyvärr blanding av både och tyckte jag :) MEn jag förstår dig ofta riktar man missnöjjet helt fel :)



Bra skrive o hoppas du får en härlig dag!

2008-08-14 13:41:29
URL: http://knape.webblogg.se/
Tinna

Älskade goa Liza... hade ett brett leende när jag först hade läst Satus blogg och nu din... jädrar anamma, don´t mess with me!!!! Men alla är INTE lika serviceinriktade som du!!! Bara så du vet. Och visst finns det fruktansvärt tråkiga och otrevliga gäster... jag har både sett och hört dom ibland. Och tyvärr även ibland otrevlig restaurangpersonal.... Fast dom flesta är ändå urduktiga och serviceminded. Precis som du!!!!

Puss och kram

2008-08-14 14:29:42
URL: http://knapskan.webblogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0